zaterdag 9 januari 2016

Schoolklimaat

Mijn muzische stageschool!

In mijn stageschool werken ze hard aan muzische vorming! De leerlingen kunnen zichzelf helemaal ontplooien tijdens de lessen, maar ook tijdens de pauzes. Zo wordt elke vrijdag muziek gespeeld tijdens de speeltijden en middagpauze. De kinderen zijn er dol op en oefenen gretig dansjes en bewegingen op de verschillende soorten muziek die ze op voorhand kunnen aanvragen.

De school werkt soms samen per graad voor muzo lessen. Dit gebeurt dan in een bepaald thema, vb. sprookjes, sociale media, de wereld, ... De eerste graad werkte in maart enkele weken rond kunstenaars. De leerlingen maakten verschillende kunstwerken a.d.h.v. Picasso, Dali, Van Gogh, Mondriaan, en nog vele andere. Na deze lessen werd er een moment bij de andere klassen voorzien, zodat ze het 'museum' van de eerste graad konden komen bekijken. Ook de (groot)ouders werden uitgenodigd om hier naar te komen kijken. De leerlingen mochten hun werkjes in verschillende hoeken voorstellen en vertellen wat ze over de kunstenaar onthouden hadden. De trotse kinderen deden dit fantastisch en de bezoekers leerden heel wat bij!


De school werkt ook elk jaar aan een grootouderfeest en een schoolfeest. Hierbij mogen de leerlingen hun talenten tonen. Sommigen zingen, anderen spelen muziek of een toneelstukje. Vorig jaar was het thema circus en kwamen er ook veel talenten zoals jongleren, mopjes tappen en acrobatie aan bod. 
Dit jaar werkt de hele school aan een heuse musical. De kinderen mochten zich inschrijven bij verschillende talenten en de leerkrachten stuurden bij waar nodig. Elke vrijdag en maandag op de 14 dagen oefenen alle klassen voor dit spektakel! 

Om de school wat aan te kleden, worden er werkjes van de leerlingen aan de muren gehangen. In het begin van het schooljaar krijgt elke klas zijn muur om te versieren. Ze laten de werkjes van het jaar voordien hangen tot ze met hun eigen klas iets gemaakt hebben om het te wisselen. Zo verandert het uitzicht in het gebouw doorheen het schooljaar.

De buitenkant van de school wordt dit jaar aangepakt. Zo is het grootste deel van het gebouw helemaal opgeknapt, maar de kleinere muren moeten deze zomer nog gedaan worden. Volgend schooljaar gaat de school opnieuw werk maken om de buitenkant ook aangenaam en aantrekkelijk te maken. O.a. een klimmuur zal worden geïnstalleerd en een stukje muur dat mag door de kinderen mag versierd worden met krijtjes.



Als ik twee werkpunten zou moeten aangeven, zou ik de school proberen te overtuigen om aan een schoolcarrousel te werken. Ze stemmen hun plannen vaak op elkaar af en werken wel per graad, maar ik ben ervan overtuigd dat leerlingen uit de eerste graad en uit de derde graad elkaar ook goed kunnen aanvullen en van elkaar leren. Ik denk dat de leerlingen het leuk zouden vinden als ze door elkaar bij verschillende leerkrachten zouden kunnen zijn voor sommige opdrachten.

Als tweede punt zou ik ook meer foto's omhoog hangen. Nu zijn het vooral de beeldopdrachten die te zien zijn in de school. Ze doen superleuke drama en muzieklessen, waarvan foto's op de site te vinden zijn, maar ik mis deze foto's in de school. Het zou leuk zijn dat elke klas met zijn eigen foto op de deur zou kunnen uitpakken.

Verder vind ik dat de school heel muzisch aan de slag gaat! De leerkrachten zijn ook hun nieuwjaarsbrieven aan het aanpassen zodat het geen schrijfoefening, maar een eigen creatie van de kinderen wordt. Ik hoop dat ze volhouden, want er kwam veel kritiek van de ouders op. Misschien moeten ze de ouders ook iets meer inlichten over het muzisch proces en hopelijk groeien de ouders dan ook mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten