maandag 4 januari 2016

MMS 1

De eerste dag van muzische module was een leuke dag. Ik werd helemaal naar mijn kinderjaren gekatapulteerd. 


De eerste sessie: Spelletjes op de straat (die eigenlijk ook op de speelplaats kunnen worden gespeeld), met de rekker of springtouw je helemaal laten gaan. Fantastisch vond ik het! Maar terecht werd de opmerking gemaakt door mevrouw Vergaert dat deze spelen verdwijnen. Kinderen spelen zo'n spelletjes niet meer op de speelplaats. Ze kennen ze ook vaak niet meer. 


Tot nu toe heb ik mijn stage altijd aanzien als 'de juf in de klas', maar de kinderen dingen aanreiken op de speelplaats of buiten de school behoort ook tot onze taak. Als wij ze niet aan de kinderen leren, verdwijnen ze binnenkort volledig!


Hinkelen is zo'n leuk spelletje, er zijn honderden variaties op. Eens de kinderen met de spelletjes weg zijn, kunnen ze uren plezier beleven! Ook met de rekker of springtouwen kunnen ze veel doen. Ze zijn dan ook actief bezig, wat dan weer een voordeel is voor de concentratie in de klas nadien.


Ik heb uit deze sessie vooral geleerd dat we de leerlingen moeten aansporen om deze spelletjes uit te proberen tijdens de pauzes. Ze zijn leuk, de kinderen zijn bezig en het beetje nostalgie verdwijnt niet...


De tweede sessie: speelvogels! Kunst en spelen het gaat echt samen! Het lijkt een vreemde combinatie, vooral omdat ik bij kunst denk aan 'NIET AANKOMEN', maar je kan veel doen met speelgoed. 


Ik heb ook ontdekt dat veel kunstenaars als uitgangspunt speelgoed hebben. Verkleedkleren, verschietdoosje, keukentje, enz... 


Het viel op hoeveel speelgoed waar ik vroeger mee speelde hier in het museum lag. Het was ook leuk dat je hier doe opdrachten had. In de meeste musea moet je voorzichtig zijn, overal afblijven. Nu mocht je echt dingen uitproberen: een knikkerbaan, een bordspel, gameconsoles, enz. Ze hadden ook overal filmpjes gehangen die je kon bekijken, soms zelfs heel absurd.


De laatste sessie was een tocht door de straten. We werden in de wereld van straatkunst gedompeld. Heel leuk, want deze kunst wordt vaak vergeten. Ik vond de opdrachten heel interessant en deze neem in zeker mee naar mijn stage! De tocht kan ook binnen de school gemaakt worden, waardoor de hele sessie gemakkelijk op de gewone school uit te voeren valt.



Door zo'n dag zelf te beleven, valt op hoe leuk het is om op deze manier te leren. Het zijn ook dingen die perfect tijdens uitstappen van wero of andere vakken kunnen geïntegreerd worden!
Ik neem ze zeker mee naar mijn stage!













Geen opmerkingen:

Een reactie posten